Dramatický 2024 – zase jeden rok v životě PPC kance – část 2.

Ještě víc novinek

Je to k neuvěření, ale v roce 2024 jsem načal už pátý rok nahrávání podcastu. Světlo světa spatřilo už 194 epizod (cože?!) ať už s novinkami nebo s hosty. A koncem minulého roku jsem právě, co se týče novinek, přeřadil na vyšší rychlostní stupeň a začal publikovat novou epizodu 3× týdně.

Continue Reading

Dramatický 2024 – zase jeden rok v životě PPC kance – část 1.

Rok se s rokem sešel a já zase jednou pocítil potřebu se trochu poohlédnout za uplynulým rokem a, podívejme se kruté pravdě do tváře, zase jednou něco napsat na už značně zanedbaný blog.

Budu mluvit o svých vlastních zkušenostech, ale jako správný blogger se pokusím vykřesat z každé i nějaké hlubší moudro, protože, a teď budu citovat ze seriálu Bojack Horseman, “když to neudělám, bude to znamenat, že všechno to utrpení nevedlo k ničemu a bylo to jen obyčejný utrpení.”

Continue Reading

UTM parametry – poslední článek, který budete potřebovat

V tomhle článku se dozvíte, co jsou to UTM parametry, proč je používat a kdy se jim naopak vyhnout. Najdete zde také několik vzorových příkladů, které můžete zkopírovat a upravit je pro vlastní potřeby.

Co jsou to UTM parametry?

Začněme hezky od podlahy. Když se podíváte do Google Analytics do přehledu zdrojů návštěvnosti, najdete tam několik dimenzí, které určují, odkud uživatelé na váš web přišli. Mezi ty základní patří:

  • Source (zdroj) – zpravidla doména webu, ze které návštěvník přišel
  • Medium (médium) – určuje typ kanálu. Např. „organic“ je návštěvnost z neplaceného vyhledávání, „cpc“ naopak z placených zdrojů, „referral“ označuje proklik z webu atd.

Mezi další, už ne tak univerzálně používané parametry, pak patří Campaign, Ad content, Keyword a další, kterým se budeme podrobně věnovat dál.

urchin tracking module

Continue Reading

Letní AI PPC Challenge: Napiš prompt a získej Lambo*

Soutěž!

Jestli už jste někdy byli na nějaké motivační konferenci nebo se omylem ocitli na seanci vyznavačů multilevel marketingu, určitě znáte tuhle mantru: když budeš tvrdě makat (a dělat, co ti řekneme), za rok (případně už za týden) můžeš mít vlastní Lambo.

A všichni víme, že v tom není za mák pravdy. Ale z téhle soutěže si opravdu jeden z vás odnese Lamborghini Sián FKP 37. Počkat, odnese? Samozřejmě – jestli je něco lepší než Lambo, pak je to Lambo z Lega. Snad jste si nemysleli, že mám opravdové…

Na druhou stranu, s tímhle si můžete hrát i s pár promile v krvi… a vlastně i bez řidičáku.

Continue Reading

Test: Jak jsem vytvořil search kampaň s pomocí ChatGPT

Pokud poctivě sledujete sociální sítě, jistě už víte, že stroje v dohledné době nahradí lidské správce PPC kampaní a že právě teď je ten nejvyšší čas pověsit svou kariéru na hřebík a poohlédnout se po nějaké jiné (určitě se ale nepouštějte do copywritingu a SEO už je také několikanásobně mrtvý obor).

A tak jsem se i já rozhodl nechat se nahradit umělou inteligencí. Ale ironii stranou. Pokud jste poslední 3 měsíce nežili pod kamenem, určitě se k vám donesly zvěsti o AI nástroji ChatGPT. Ten dokáže plynule konverzovat nejen v angličtině, ale i v češtině (a určitě ve spoustě dalších jazyků), odpoví vám téměř na jakoukoli otázku a mimo to vám dokáže na přání napsat skript v libovolném programovacím jazyce. Poradí si i s poezií (na slohové cvičení pro žáka základní školy by stačil) a dokonce i s humorem (tu s větším, tu s menším úspěchem).

Continue Reading

Performance Max –⁠ a PPCčkaři nebudou mít co žrát

Milovaná i nenáviděná. Je tu s námi už více než rok a stále vzbuzuje emoce. Jakmile se v místnosti potkají dva a více PPCčkařů, je takřka nemožné se tématu Performance Max vyhnout. Jak dobrá ve skutečnosti je, jak náročné je ji nastavit a připraví nás nakonec o práci?

Proklínaný blackbox

Za poslední rok jsem Performance Max rozebíral s bezpočtem lidí. Někteří si ho nemohli vynachválit, pro jiné šlo bezmála o kořen všeho zla. Ale jedni i druzí se shodli na jednom. Performance Max je blackbox, do kterého je takřka nemožné se podívat. To samozřejmě zkušené PPCčkaře nenechává v klidu –⁠ protože co nemůžete změřit, nemůžete ani zlepšit. A tak od chvíle, kdy tenhle nový typ kampaně přišel do našich životů, můžete narazit na tipy a strategie, jak z něj vyrazit co nejvíc dat. Tipy někdy praktické a důmyslné, někdy spíše úsměvné.

Performance Max. Umělecká licence
Continue Reading

PPC jako investice aneb jak určit rozpočet kampaně

I když přirovnání PPC kampaní k – řekněme akciovým – investicím bude občas pajdat na obě nohy a určitě by se mu dalo leccos vytknout, věřím, že je to myšlenkové cvičení, které se vyplatí aspoň jednou za čas vyzkoušet. Zvlášť pokud jste v pozici inzerenta (e-shopaře nebo podnikatele, který chce propagovat své služby) a právě zvažujete, kolik do PPC kampaní nalít peněz, zpozorněte, protože právě tuhle otázku se zde pokusím zodpovědět.

Mým cílem není prodat vám PPC reklamu, ani vás nadchnout pro investování. Místy vám budu tvrdit, jak skvělých výsledků můžete dosáhnout, jinde naopak budu vaše představy krotit. Rad bych zkrátka uvedl možná očekávání na pravou míru, nastínil, kolik investice do reklamy může přinést, a vysvětlil, proč se na ní dívat právě jako na investici, a ne jako na nutný náklad.

Proč vznikl tenhle článek?

Začínající inzerenti většinou určují výši rozpočtu podle myšlenky Kolik si můžeme dovolit utratit? Hledají cestu, jak utratit co nejméně peněz a vydělat z nich co nejvíce. To samozřejmě podle selského rozumu dává smysl, ale v praxi to často naráží na fakt, že za každou investovanou korunu můžete vydělat jen omezené množství dalších korun. A pokud je ta původní investice příliš nízká, často ani nepokryje další náklady, které kolem spuštění a správy PPC kampaní vznikají. To je problém, který hravě vyřešíte, pokud si osvojíte investorský mindset.

V kasičce se vám úspory nezhodnotí, ani když je budete hodně hypnotizovat…
Continue Reading

Když jsem se pak v patnácti rozhodoval, co dál dělat, PPCčkařina pro mě byla jasná volba…

Místo nastavování konverzí, automatizace pomocí skriptů a výpočtů optimálního CPC se dnes přesuneme k obecnějším, kariérním věcem. Čeká vás spletité vyprávění, jak jsem se dostal k PPCčkům, proč jsem u nich zůstal, kde jsem se je učil a co mě nejvíc posunulo v mé kariéře.

Studentská léta

Možná tušíte, že to s výběrem budoucího povolání nebylo tak jednoduché. Když jsem v patnácti nastupoval na Střední průmyslovou školu sdělovací techniky, o PPC jsem neměl ani tušení. V té době ostatně byly Google Ads (tehdy AdWords) v plenkách a platba za klik (tedy samotný termín PPC), byla záležitost 2 roky stará.

Teď si možná řeknete, že od průmyslovky je to k online marketingu celkem blízko. Jenže láska ke knihám mě zavedla na Filozofickou fakultu UK, kde jsem další 4 roky strávil studiem češtiny a literatury. S trochu fantazie jsem tak mohl mít našlápnuto ke kariéře copywritera.

Continue Reading

PPC campaign anomalies monitoring script (for Google Ads)

Česká verze zde

How does it work exactly?

The script regularly goes through the campaigns and checks the Cost, CTR and CPA for the given period of time and compares these metrics with the previous period. It checks metrics for 1 day (yesterday), last 7 days and last 28 days. If the difference between the compared time periods exceeds the coefficient that you set during the implementation, the script will send you an email notification.

Continue Reading