Včerejší noci jsem toho příliš nenaspal. Ještě nyní, když píšu tyto řádky, se celý chvěji. Ale pojďme se vrátit zpět do včerejšího dopoledne, ať se ještě více neztrácíme v nepřehledné situaci, která zde panuje.
Je středa ráno a právě nyní, druhý den akce, začínají mé poznámky, které si zde zapisuji ve vzácných chvílích klidu a spočinutí. Ač jsou naše mysli permanentně otupovány a do hlav nám vtloukají nové a nové informace reprezentující jejich (sic!) pravdu, věz odvážný čtenáři, že tě zpravuji o celém stavu věci nejlépe, jak umím a jak jsem v daném stavu schopný. Neboť svět si zasluhuje vědět, jaké věci se odehrávají každým rokem za zdmi Malevilu.
Co má společného Pikachu a WordPress? A proč nejsou pluginy pro WordPress jako pokémoni? Existuje správná wordpressová šablona? Ví to vůbec někdo? Pojďme spolu hledat odpovědi aspoň na některé otázky týkající se letošního Wordcampu…
Obvykle se snažím chodit na podobné akce včas. V klidu si místo projít, pokecat se šatnářkou, vybrat si nejčistší toalety a vůbec, začít tak nějak zvolna a mít dostatek kapacity program vstřebat bez zbytečných stresů. Pražský dopravní podnik si ale zrovna tuhle únorovou sobotu umanul rozkopat půlku červené trasy metra, takže jsem absolvoval vyhlídkovou jízdu přeplněným autobusem.
Na Hlavním nádraží jsem s 20minutovým zpožděním vyzvedl jsem kolegu programátora. Se zpožděním, ale včas! Kolega programátor náhodou potkal jednoho svého známého, slovo dalo slovo a málem to dopadlo tak, že jsem přišel o bratra ve wordpressovém triku. Protože kurz vaření piva probíhající ve stejný den vlastně není k zahození (jak naznačoval programátorův známý) a kdoví, jak to vlastně s tím WordPressem je.
Naštěstí zvítězil duch nad hmotou a do budovy VŠE jsme dorazili celých 5 minut před zahájením první přednášky.
Nafasoval jsem blok Českého hostingu (a taky propisku!) a wordpressácké tričko se žlutou potvůrkou, která nápadně připomínala nejslavnějšího pokémona. Když zrovna nebudu potřebovat dělat dojem na geeky, bude mít přítelkyně v čem spát. Než se program rozběhnul, stačil jsem ještě narychlo posnídat čokoládový donut (cookies byly v testovacím režimu zakázaný!) a v 10:00 už jsem seděl na přednášce o komunikaci s klientem. Continue Reading
SEO je zkrácenina anglického termínu Search Engine Optimization a do češtiny se překládá jako optimalizace pro vyhledávače. Ale proč by měl někdo chtít optimalizovat stránky pro vyhledávač? Nevím jak vám, ale mně osobně vyhledávač nikdy nezaplatil ani korunu. Při hledání odpovědi na to, co je SEO, si vypůjčím termín „optimalizace nalezitelnosti na internetu“ od Marka Prokopa. Tento termín lépe naznačuje, o co v SEO jde. Ne tedy optimalizovat stránky pro vyhledávače, ale využít technik sloužících k tomu, aby vaše stránky byly dohledatelné pro každého (kdo zrovna hledá řešení problému, kterému se vaše stránky věnují).
To je ještě pořád trochu kostrbaté, takže si pomůžeme příkladem.
Tohle je Mydvaakren. Mydvaakren je králík a jeho hlavní starostí je žrádlo. Kdyby Mydvaakren uměl psát, sedl by si k počítači, otevřel by Google (mohl by otevřít taky Seznam, Bing, Yandex, nebo jakýkoli jiný vyhledávač, ale na našem počítači je nastavený jako výchozí vyhledávač Google a Mydvaakren je moc líný na to, aby hledal nějaký jiný.)
Když tedy Mydvaakren napíše do vyhledávacího pole Googlu „mrkev“, zobrazí se mu stránka s výsledky vyhledávání (SERP – tedy search engine result page).
Protože se mrkvi svým způsobem věnuje více než tři čtvrtě milionu stránek, snaží se vyhledávač řadit výsledky takovým způsobem, aby uživateli nabídl co nejrelevantnější odkaz pro jeho dotaz. Při hodnocení relevance stránek využívá stovky různých faktorů, z nichž některé jsou součástí stránek samotných (třeba texty na dané stránce, struktura HTML kódu na stránkách) a některé jsou vzhledem ke stránkám vnější (zpravidla jsou to odkazy na web na jiných stránkách). Cílem SEO není vytvořit relevantní obsah, zařídit, aby byl web dobře technicky optimalizovaný, a podpořit jeho sdílení napříč jinými weby a sociálními sítěmi. To vše jsou pouze prostředky pro dosažení jiných cílů – přivést návštěvníka, kterého zajímá obsah na stránkách publikovaný, zaujmout ho, přimět ho, aby si objednal vaší službu atd. Continue Reading