Co mi dal a vzal rok 2020 a předsevzetí do roku 2021

O roce 2020 se s trochou nadsázky mluví jako o nejhorším roku moderní historie. Po internetu kolují memy, které to výmluvně ilustrují..

Samozřejmě pandemie nového koronaviru, ale také nepříliš pokojné protesty BLM, ničivé požáry v Austrálii i v Americe, zmizení a znovuobjevení severokorejského diktátora

Nicméně pro mě osobně to byl rok, jako každý jiný s pády i vzestupy, úspěchy i neúspěchy. A navzdory jeho špatné reputaci jsem si ho celkem užil.

Co přinesl rok 2020 mě osobně

Permanentní home office

Ačkoli jako freelancer pracující online můžu pracovat odkudkoli, nejlépe mi vyhovuje nějaká stálá kancelář mimo domov. Místo, kde budu řešit jen práci a až za sebou zamknu dveře, budu moci vypnout.

Když přišla první vlna pandemie, rozhodl jsem se začít pracovat z domova. Ne že bych se já osobně onemocnění tolik bál. Ale usoudil jsem, že když mám možnost omezit cestování po Praze a kontakt s dalšími lidmi, a to bez zásadnějších problémů, nemá smysl, abych tuto možnost nevyužil.

A tak od poloviny března pracuji z domova. Hlavně zpočátku bylo těžké najít potřebnou disciplínu a do práce se pustit (a taky s ní před půlnocí skončit), ale s postupem času jsem si novou rutinu osvojil a dnes už je pro mě práce z domova přirozená a stejně produktivní jako kdekoli jinde.

A když se občas situace obzvlášť vyhrotila, dostala možnost zůstat na home office i manželka, díky čemuž jsme spolu tento rok strávili více času než dříve. A to se počítá.

Tím nechci tvrdit, že až se situace uvolní, nenajdu si znovu nějakou sdílenou kancelář. Poznávání nových lidí a osobní navazování kontaktů je důležitou součástí mé práce. Ale zjistil jsem, že ani dobrovolná karanténa nemusí být horor, pokud si člověk dokáže najít nějakou fungující rutinu a vydolovat ze sebe trochu sebekázně.

Psal jsem o aktuální situaci

Když se pandemie objevila a převrátila nám všem život naruby, sepsal jsem e-mail pro své klienty, ve kterém jsem se situaci snažil zhodnotit a podle dat z prvních dnů pandemie jim poradit, jak se se situací vypořádat. Na základě toho vznikl i celý článek na mém blogu. Následovala jedna jeho aktualizace a během léta i další článek, ve kterém jsem se snažil předpovědět další vývoj situace.

Ve svých odhadech jsem byl občas úplně mimo, jindy jsem situaci odhadl až s prorockou jasnozřivostí. Některé své závěry jsem musel s postupem času přehodnotit, ale věřím, že většina z doporučení jsou univerzálně platná moudra, která můžete využít v krizi, ale i mimo ni.

Co mě překvapilo, byl zájem, který zvláště první článek vyvolal. Dodnes se jedná o nejčtenější článek na mém blogu. V té době mi přišlo, že o koronaviru píše téměř každý, nicméně téma zjevně bylo natolik palčivé, že každý nový příspěvek si své čtenáře našel.

Zredukoval jsem počet klientů

Psal jsem o tom už ve shrnutí roku 2019 a v roce 2020 jsem s tím pokračoval. Navazoval jsem spolupráce jen s opravdu zajímavými klienty a systematicky ukončoval spolupráci s klienty, kteří už mi neměli co nabídnout (nebo jsem jim neměl co nabídnout já). Díky takto uvolněným kapacitám jsem mohl začít spolupracovat s pražírnou té nejlepší kávy, jakou jsem dosud ochutnal, s tvůrci extrémní deskové hry, která se prodává po celém světě nebo s největší českou platformou pro crowdfunding. Každému klientovi teď můžu věnovat více času a péče.

Začal jsem víc šetřit a investovat

I o tomhle jsem psal už na konci roku 2019. Začal jsem se více připravovat na nejistou budoucnost a to jsem ještě netušil, co přinese rok 2020. Ten pro mě naštěstí neznamenal bezprostřední finanční pohromu, ale naučil mě, jak křehký náš svět je. Začal jsem o úsporách a investičním portfoliu více přemýšlet a investovat víc do šířky. Připravovat se na každou alternativu.

Investoval jsem do akcií, dluhopisů, kryptoměn, ale také do pojištění nebo třeba alkoholu a v neposlední řadě do nástrojů, které mi usnadňují práci. Rozhodně nejsem žádný divoký spekulant a do výstředností, jako je třeba právě investiční alkohol, jsem vložil víceméně drobné. Ale věřím tomu, že široce rozvětvené investiční portfolio s někdy i trochu netradičními komoditami je právě to nejkonzervativnější a nejbezpečnější, co můžete udělat. Padat můžou začít akciové trhy, zaniknout můžou kryptoměny, ale stejně tak se může přes noc znehodnotit vaše národní měna… Čím více alternativ vám v takovém případě zůstane, tím lépe pro vás.

Tohle není má sbírka investičního alkoholu. Jen pár lahví na takové to domácí popíjení…

Zdaleka ještě nejsem protřelý investor a zdaleka ještě moje portfolio nevypadá tak, jak bych si představoval. Ale každým rokem se mu více přibližuje.

Moje investice letošního roku se ale netýkaly jenom financí. Ale i času, který jsem ušetřil zkrouhnutím svého portfolia – ten čas můžu věnovat jak klientům, tak sobě, svému rozvoji a vztahům. Covidové zemětřesení nás asi všechny naučilo, jak důležitá je péče o sobě a o svoje blízké a funkční vztahy.

Začal jsem se víc věnovat seberozvoji – jak v profesní, tak osobní rovině. A protože po vánočních hodech je asi pro všechny celkem těžké poslouchat fitness citátky, nebudu sem házet žádné svoje rekordy v podobě uběhnutých kilometrů (to by popravdě byla ubohá statistika) a shozených kil 🙂

Jako investici do seberozvoje vidím třeba dodržování spánkové hygieny. Vypínání displejů. Telefonáty babičce. Pravidelný denní režim (pozor ale! Investicí do sebe může být i noční objednávka pizzy). Prostě malé i větší věci, které člověk často odkládá celé věky, přestože ve výsledku dokážou udělat velkou změnu k lepšímu.

Začal jsem natáčet PPC podcast

Jako investici do sebe a svého rozvoje vnímám třeba i svůj podcast. Ještě před rokem by pro mě něco takového bylo nepředstavitelné. Nikdy jsem nebyl kdovíjaký řečník a založením jsem také spíše introvert. Jenže médium podcastu mě v posledních letech uchvátilo a ačkoli v Čechách vznikají nové jako houby po dešti, podcast, který by se věnoval výhradně PPCčkům ne a ne vzniknout.

A tak jsem to vzal do svých rukou. Už od září představuji každý měsíc jednu osobnost PPC světa, povídáme si spolu o kampaních, o podnikání a občas jen tak mimoděk unikne nějaké fantastické doporučení, odkaz na skript, který vám ušetří hodiny práce.

A tak i když nejsem profesionální rozhlasový moderátor, užívám si tyhle rozhovory čím dál víc a mám radost, když se mi ozývají posluchači, kteří mají radost z každé nové epizody podobně jako já.

A teď moje předsevzetí do roku 2021

Nebyl by to Nový rok bez pořádného novoročního předsevzetí. Doufám, že až budu za rok psát shrnutí roku 2021, budu si moct říci, že jsem svá předsevzetí dodržel. Protože jinak budu za pořádného pitomce 🙂

Více mluvit s klienty a lépe jim naslouchat

Nechápejte mě špatně. Můj zákazník je vždycky můj pán a klientům se vždy snažím věnovat maximální možnou péči. Nicméně zatím s klienty fungujeme spíše na bázi, že si definujeme cíle (nejčastěji nějaký zisk) a na těch pak každý měsíc pracuji a snažím se je zlepšovat. Klient na konci měsíce dostane report, pokývá hlavou a jedeme dál.

Často se však stane, že se ke mně důležité změny dostanou se zpožděním. Že klient má nastavený nějaký finanční cíl, ale ve skutečnosti mu jde o něco jiného. Proto bych v nadcházejícím roce s klienty rád více komunikoval. Chtěl bych porozumět jejich byznysu, jejich osobním pohnutkám, všem změnám a nuancím. Být méně dodavatelem nějaké služby a více byznysovým partnerem.

Jsou samozřejmě lidé, kteří se svým PPC specialistou bavit nechtějí. Lidé kteří mají dost jiných starostí a jsou rádi, že jim někdo dodá, co si objednali a na nic se nevyptává. Pokud jste jedním z nich a zároveň i mým klientem, nemusíte panikařit. Do ničeho vás nutit nebudu 🙂

Vytvořit produkt nebo službu, kterým pomůžu nejen svým klientům

I když na jedné straně chci svým klientům věnovat více pozornosti, zužovat svou klientskou základnu a nabídnout jim individuální péči, na druhé straně cítím, že bych mohl pomoci mnohem širší skupině lidí.

Během těch devíti let, kdy už se PPCčkům věnuji jsem objevil principy a triky, které mohou výrazně vylepšit fungování většiny PPC kampaní. V parafrázi Paretova pravidla – těch 20 % know how, které vám zlepší kampaně o 80 %.

Proto bych tento rok rád vytvořil něco – ebook, kurz, službu, kterou bude moc využít každý eshopař nebo začínající PPCčkař a dramaticky tím zlepší fungování svých kampaní.

Pokračovat v PPC Podcastu a představit alespoň 1 “hvězdného” hosta

I v roce 2021 mám rozhodně v plánu pokračovat v natáčení PPC Podcast CZ v tempu jedné epizody měsíčně. Mým předsevzetím je tedy mít na konci roku 2021 vypublikováno (alespoň) 12 nových epizod.

Zároveň bych vám rád představil české špičky v oboru, alespoň jednoho hosta, kterého zná každý PPCčkař. Napište mi, kdo by to měl být podle vás? Větrovka? Robert Štípek? RaHu? Kuba Kašparů? Nebo někdo úplně jiný? Napište mi do komentáře zde na blogu nebo třeba pošlete hlasovou zprávu do mého podcastu.

Díky za přečtení článku až na úplný konec. Krom tipů na hosty podcastu se podělte také o svá novoroční předsevzetí, nebo napište, jaký pro vás byl uplynulý rok.

A tady se můžete podívat na shrnutí roku 2019.

Napsat komentář