Test: Jak jsem vytvořil search kampaň s pomocí ChatGPT
Pokud poctivě sledujete sociální sítě, jistě už víte, že stroje v dohledné době nahradí lidské správce PPC kampaní a že právě teď je ten nejvyšší čas pověsit svou kariéru na hřebík a poohlédnout se po nějaké jiné (určitě se ale nepouštějte do copywritingu a SEO už je také několikanásobně mrtvý obor).

A tak jsem se i já rozhodl nechat se nahradit umělou inteligencí. Ale ironii stranou. Pokud jste poslední 3 měsíce nežili pod kamenem, určitě se k vám donesly zvěsti o AI nástroji ChatGPT. Ten dokáže plynule konverzovat nejen v angličtině, ale i v češtině (a určitě ve spoustě dalších jazyků), odpoví vám téměř na jakoukoli otázku a mimo to vám dokáže na přání napsat skript v libovolném programovacím jazyce. Poradí si i s poezií (na slohové cvičení pro žáka základní školy by stačil) a dokonce i s humorem (tu s větším, tu s menším úspěchem).
Ale dokáže vám pomoci s tvorbou PPC kampaní? Řekl jsem si, že to otestuji na skutečné kampani pro skutečného klienta. Samozřejmě s jeho svolením. Káva na cesty prodává praktické cestovní kávovary, díky kterým si připravíte kávu tak, jak ji máte rádi, prakticky kdekoli. A brzy se měla stát také prvním mým klientem, který bude mít kampaň kompletně připravenou umělou inteligencí. Jestli se to povedlo?

Tvorba PPC kampaně krok za krokem
Zpočátku jsem byl rozhodnutý přistoupit k otázkám jako úplný laik a zkrátka sledovat doporučení a tipy, které mi umělá inteligence poskytne. Velmi brzo jsem však od tohoto přístupu musel ustoupit.

Trochu jsem se zastyděl, že robotovi bezostyšně tykám, zatímco on mi uctivě vyká. Nicméně jeho odpověď mi přišla dost obecná, takže jsem se ptal dál.


Pokud bych o PPC reklamě nevěděl vůbec nic, asi by pro mě takovýhle přehled mohl být zajímavý. Nicméně já jsem chtěl znát konkrétní postup a doporučení:


Shopping kampaň určitě není pro začátek špatný nápad, takže tenhle návrh bych mohl uznat. Jen si nejsem jistý, jestli bych souhlasil s tím, že takové kampaně jsou cenově dostupnější než kampaně ve vyhledávání, které AI bez váhání hodila do jednoho pytle s displayovou kampaní.
Nicméně tvorba shopping kampaně je ve chvíli, kdy máte připravený feed, celkem přímočarou záležitostí a já chtěl, aby se umělá inteligence ještě trochu zapotila. Rozhodl jsem se tedy navzdory doporučení pro kampaň ve vyhledávání.

Uf, to už bylo celkem vyčerpávající. Kdybych byl začátečník, možná by toho na mě bylo trochu příliš. Požádal jsem tedy robota, aby mě vzal za ručičku a provedl mě celým procesem krok za krokem. A mimo to mě zajímalo, jestli dokáže udržet myšlenku a po několika dotazech na první bod, navázat druhým bodem.


Takhle jsem si to tedy nepředstavoval. Místo původních 5 bodů, jsem dostal 7 nových. Ale budiž, položil jsem otázku a dostal na ní odpověď, která asi nejlépe odpovídala.
Bez dalších výmluv jsem se rozhodl odpovědět umělé inteligenci na první otázku. Vám ji však neprozradím, přeci jen se jedná o opravdového klienta, tak nemůžu všude rozvěšovat jeho know-how, i když je zcela předvídatelné.


A hned jsem také dostal potvrzení, že ChatGPT má s udržením myšlenky vážné problémy. Na druhý krok svého seznamu navázal 3. a 4. krokem, nicméně úplně jinými než byly v obou předchozích seznamech. Ale rozhodl jsem se mu odpustit a navázat tam, kde bychom správně navázat měli.
Hledání klíčových slov


Popravdě jsem byl v této oblasti hodně skeptický. Obával jsem se, že AI zvládne pracovat jen se slovy, která ode mě uslyší, případně doplní nějaká synonyma. Ale v téhle oblasti projevila určitou invenci a kreativitu. Třeba „přenosný kávovar“ je vcelku relevantní slovo, které dosud v konverzaci nepadlo. Nevím, jak vyhledávané bude spojení „káva na túru“, ale ani zde nechybí určitá invence.
Robot se navíc zachoval jako opravdový profesionál a dál se mě vyptával na velice specifické otázky, což by zkušený PPCčkař určitě také udělal. (A také se rozhodl, že když mu já můžu tykat, on mi bude tykat také.)



Dát tyhle specifické informace dohromady nebyla žádná procházka růžovým sadem s horkým šálkem kávy. Proto mě vyloženě zklamalo, že získané informace robot bohorovně ignoroval a vysypal z rukávu pár dalších obecných klíčových slov.
Tady jsem se rozhodl vzít konverzaci více do svých rukou a poskytnout nějaké další podněty k zamyšlení. Značky, které se na eshopu prodávají, nejsou žádným přísně střeženým tajemstvím, ale nemusím je tady servírovat jako na stříbrném podnosu. Třeba vás to donutí jít se na web podívat a možná si nakonec i něco objednáte 🙂



Moje drzé převzetí iniciativy zjevně umělou inteligenci trochu vykolejilo, protože stále dokola opakovala „káva na cestách“ a nakonec jsem jí musel utnout, jinak by s tím nepřestala až do večera. Nabídnuté značky kávovarů však hrdě ignorovala.


Až když jsem navrhl, že bychom značky mohli využít jako zdroj nápadů pro klíčová slova, milostivě se rozhodla je jako klíčová slova použít. A navrch přihodila i pár dalších nápadů. Vzhledem k anglickým výrazům mě napadlo, že možná už ony značky zná a tak vytáhla z paměti nějaká další klíčová slova, která s nimi má spojená. Ale možná šlo jen o volné asociace.
Během naší konverzace padlo už celkem dost návrhů klíčových slov, rozhodl jsem se tedy, že pokročíme dál. Ani jsem nedoufal, že by si robot všechny zapamatoval a dokázal s nimi plynule pracovat, rozhodl jsem se mu tedy trochu pomoci. Ale na druhou stranu jsem se rozhodně nehodlal patlat s čištěním a organizováním všeho, co v chatu zaznělo. Nakupil jsem tedy slova na jednu hromadu a nechal ChatGPT, ať se snaží:


Řazení slov do sloupce bylo asi jediné, co se mu povedlo. Spoustu klíčových slov zapomněl, na druhou stranu některá nová ještě přidal. Odvážný novotvar „espress“ zarputile nechal neupravený. Nakonec mi nezbylo nic jiného než rezignovat a klíčová slova pročistit sám.


Chápu, zasloužil jsem si to. Na blbou otázku, blbá odpověď. Možná jsem stroj urazil, když jsem odmítl jeho úpravu seznamu klíčových slov a vyčistil si jej sám. Nicméně do optimalizace webu jsem se v tuhle chvíli pouštět nechtěl a stočil jsem hovor zpět k původnímu tématu.


Rozdělování slov do reklamních sestav



První pokud o vytvoření reklamních sestav skončil naprostým fiaskem. Robot vytvořil 2 sestavy a do obou shodně použil s drobnými obměnami téměř všechna klíčová slova. Rozhodl jsem se tedy na něj lehce výchovně zapůsobit a navést ho k tomu, jak sestavy vytvořit lépe.



Příjemně mě překvapilo, že si AI vzala k srdci mé doporučení ohledně značek a umístila je do separátní reklamní sestavy. Nicméně moje pochvalné vyjádření bylo i přesto příliš shovívavé. Až na vytknutí značek do samostatné sestavy se totiž výsledek moc nezlepšil. Ale nechtěl jsem být moc tvrdý, tak jsem jen nabídl další nápad na vylepšení:

Ale i další pokus umělé inteligence byl spíše rozpačitý. První dvě klíčová slova sice trefila, ale přidala k nim i spoustu těch, u kterých bych opravdu pochyboval, že by je někdo použil, pokud by si chtěl koupit upražená kávová zrnka…
Rozhodl jsem se jí tedy vyjít ještě více vstříc a znovu jí poslal všechna klíčová slova, tentokrát s už vybranými reklamními sestavami, do kterých je měla už jen správně roztřídit.





Lepší práci by bohužel odvedl i náhodně vybraný pacient z ústavu pro choromyslné. Značky kávovarů sice skončily ve správné sestavě, ale bohužel se duplicitně zatoulaly i do první sestavy, rozdíl mezi kávovarem a espressem stroj okázale ignoroval a slova zkrátka náhodně rozhazoval, kam se mu zrovna hodilo.
Nakonec jsem jakoukoli snahu na třídění slov do reklamních sestav vzdal a ručně si je vytřídil v Open Refine.
Psaní reklamních textů
S ručně roztříděnými reklamami jsem tedy znovu oslovil ChatGPT. Nejprve jsem si chtěl ověřit, jestli ví, jak má responzivní reklama vypadat.

Nevěděl. Ale na jeho obhajobu šlo možná o chybu v překladu.
To je určitě podstatné téma, které jsem ještě neotevřel. S ChatGPT můžete vesele komunikovat ve svém rodném jazyce. Nejsem si úplně jistý, jak přesně to funguje, ale moje podezření je, že umělá inteligence sama „přemýšlí“ v angličtině a „pouze“ překládá vstup a výstup z a do daného jazyka. Když jsem se jí na to jednou zeptal, česky mi bohorovně odpověděla, že mluví anglicky, že se mnou právě komunikuje anglicky, že žádným jiným jazykem nemluví a že jsem se asi musel zmýlit. když si myslím, že se mnou mluví česky. Takže stále nevím.
Z toho důvodu se s ChatGPT snažím komunikovat spíše v angličtině, protože tak doufám předejdeme případným nedorozuměním. Nicméně vzhledem k tomu, že mi v tomto případě šlo o klíčová slova a reklamy pro českou kampaň, rozhodl jsem se od začátku pro češtinu.
Abychom si však ujasnili o jakém typu reklamy mluvím, nabídl jsem umělé inteligenci oficiální anglický název daného typu reklamy.

To pomohlo a robot mi poskytl správnou odpověď. Nebo ho možná jen vyděsil můj nesouhlas a rychle se opravil. Kdo ví. Požádal jsem ho tedy, ať mi takovou reklamu napíše a snažil jsem se být tak specifický, jak jen jsem dokázal:


Ani to však nepomohlo a většina nadpisů, které jsem dostal jako odpověď přesahovala povolený počet znaků. Což je problém, se kterým se u této AI potýkám téměř pokaždé. Ať jde o počet znaků v nadpisu, tak i třeba o zadanou délku článku atd. Zkrátka s délkou textu se moc nekamarádí. Nemyslím si přitom, že by šlo o problém překladu, protože nadpisy jsou při překladu do angličtiny většinou ještě delší…

Ale na druhý pokus už to vyšlo.
Je vidět, že nadpisy jsou hodně na jedno brdo, nicméně na strojově generovaný obsah to není špatné. Samozřejmě chybí specifické informace o nabízených značkách, ceně dopravy, slevách a dalších podrobnostech, které umělá inteligence pochopitelně nemůže znát. I když… ty značky už jsem zmiňoval, ty líná hromadu šrotu…
V tomto ohledu nás tedy umělá inteligence ještě chvíli nahradit nezvládne. Ale myslím, že postup, kdy napíšete pár nadpisů pro reklamu s těmi „tvrdými“ specifickými údaji a až vám dojde inspirace, obrátíte se na AI, aby vám napsala zbytek, může být celkem funkční.



Úplně stejná pohádka se opakovalo i s popisy pro reklamu. Ale nakonec se nám podařilo dobrat se k uspokojivému výsledku.
Volba reklamní strategie
Klíčová slova a reklamy bychom tedy tak nějak dali dohromady. Ale co dál? Rozhodl jsem se na chvíli vrátit do role naivního neználka a zeptat se umělé inteligence, jak si poradit se shodou klíčových slov a volbou reklamní strategie.


Ale dlouho mi póza nic netušícího začátečníka nevydržela a já se s robotem začal hádat:


Umělá inteligence však na rozdíl ode mě ctí zásadu, že moudřejší ustoupí, a všechny mé námitky bez větších protestů odsouhlasila. To sice potěšilo moje ego, na druhou stranu si však říkám, jak vážně můžete brát doporučení někoho, kdo si za ním vůbec nestojí?
Shrnutí
Nakonec jsem konverzací s ChatGPT strávil něco přes 2 hodiny. Podařilo se nám vymyslet nějaká klíčová slova a napsat reklamu pro jednu reklamní sestavu. Dát dohromady celou kampaň by asi byla trochu zábava pro masochisty.
S čím vám ChatGPT pomůže?
Hledání klíčových slov
Ačkoli to dalo trochu práce, myslím, že pro hledání klíčových slov tento nástroj můžete v klidu využít. Pravděpodobně nenahradí dedikované nástroje jako plánovač klíčových slov nebo SEMrush. Ale dokáže přijít s kreativními návrhy, které by vám z těchto nástrojů nejspíše nevypadly a které by možná nenapadly ani vás. Spíše než nástroj, který by za vás odvedl těžkou práci, jde však spíš o nějaký zdroj inspirace. Doporučil bych jej možná více pro stávající kampaně, pro generování nových, neotřelých nápadů.
Psaní reklam
Největší přínos však vidím v psaní reklam. Upřímně je pro mě tvorba 15 originálních nadpisů pro responzivní reklamu pro každou jednu reklamní sestavu hotovým očistcem. ChatGPT je občas repetitivní, nemůže znát vaše USPčka, ani nepřijde s úplně převratným copywriterským nápadem. Ale pro rychlé vygenerování jakž takž unikátních nadpisů je to hotový poklad. Sice se s ním chvíli budete dohadovat o délce nadpisů, ale věřím že se správně nastaveným procesem dokážete sekat nové reklamy jako Baťa cvičky. Ty nejzásadnější nadpisy budete muset stejně napsat sami, ale o zbytek se umělá inteligence zvládne postarat.
S čím vám naopak nepomůže
Třídění klíčových slov do sestav
Navzdory upřímné snaze a zkoušení různých přístupů se mi nepodařilo dát spolu s robotem dohromady jedinou smysluplnou reklamní sestavu. Krom základního neporozumění jemným nuancím v jednotlivých klíčových slovech projevil na stroj až zarážející laxnost v dodržování mechanických pokynů. Nevyužíval všechna zadaná klíčová slova a některá naopak i navzdory výslovnému zadání používal duplicitně. Tady vám zkrátka Excel prokáže mnohem lepší službu.
Strategické rady a doporučení
Ani tady bych se na umělou inteligenci raději příliš nespoléhal. Dokáže vám pohotově vysvětlit rozdíl mezi obsahovou a nákupní kampaní, dokáže odcitovat nějaké best practices. Ale pokud se na ní obrátíte s prosbou o konkrétní doporučení pro vaší konkrétní situaci, bude to zkoušet spíše na slepo. Navíc se mi několikrát potvrdilo, že pokud nezná správnou odpověď, s klidným svědomím vám předloží první smyšlenku, která ji napadne.

Nahradí nás umělá inteligence?
Účelem článku určitě nemělo být vyvrácení tvrzení, že nás umělá inteligence jednoho dne nahradí. Snažil jsem se spíše otestovat příležitosti, které tato nová technologie nabízí. Pokrok v téhle oblasti je téměř neuvěřitelný a věřím, že dříve nebo později si dokáže poradit i s problémy, na které jsem při tomto experimentu narazil.
I tak jsem přesvědčený, že ještě dlouhou dobu půjde více o nástroj, který opravdový profesionál dokáže využít k ulehčení každodenní dřiny, než o reálnou hrozbu pro naše pracovní pozice.
Vezměme si jako příklad copywritera. Když opravdovému profesionálovi zadáte, aby napsal na váš firemní blog článek o šnekových závitech, podvědomě zvolí správný tón komunikace, bude sledovat cíle vaší firmy a při psaní bude mít před očima vašeho typického zákazníka. Umělá inteligence napíše článek o šnekových závitech za pár vteřin, ale všechny tyhle „podprahové“ informace bude ignorovat. Pokud byste jí je zadali, dokáže si s nimi poradit, ale to je právě to know-how, které dokáže poskytnout jen člověk, který se v psaní vyzná.
A teprve až ve chvíli, kdy dáte dohromady profesionálního copywritera s umělou inteligencí, můžete dostat článek, který bude zároveň kvalitní a zároveň (možná) rychle napsaný. Podobné to bude s PPC. Spoustu neodborné manuální práce stroje určitě převezmou (však s tím máme bohaté zkušenosti), ale dát dohromady smysluplnou strategii a ohlídat, aby vše sedělo – to bude stále výsadou lidí, kteří mají zkušenosti a know-how.
A jak využíváte umělou inteligenci vy? Které činnosti byste na ni předelegovali a v čem se vám naopak neosvědčila? Podělte se v komentářích!
Pingback: Novinky z online marketingu za leden 2023 | JIRKONT.cz
Pingback: Nálož PPC novinek #únor23 - Digichef